English

DE ROEP VAN RUYNEMAN

DE ROEP VAN RUYNEMAN

 

Grand  Theatre, Groningen zondagavond 14 oktober 2018 – 20.30u
Splendor, Amsterdam zondagmiddag 21 oktober 2018 –  16.00u

Heleen Hulst, viool – Gerard Bouwhuis, piano 

Daniël Ruyneman 1886-1963; Sonate nr. 3 (1956)

Anton Webern 1883-1945; Vier Stücke op. 7 (1910; rev. 1914)

Ervín Schulhoff 1894-1942; Zehn kleine Klavierstücke op. 30 (Dresden, december 1919)

Martijn Padding 1956*; Mordants (2002)

George Antheil 1900-1959; Sonate (1923)

 

Heleen Hulst en Gerard Bouwhuis besluiten de serie ruig met een razendvirtuoos, woest werk voor viool en piano uit de jaren twintig van de Amerikaanse provocateur George Antheil. Ruynemans Derde Vioolsonate speelden zij eerder met succes in Den Haag. Een vondst zijn de tien stukken voor piano van de Tsjechische jazzfanaat Ervín Schulhoff, geïnspireerd door in de partituur afgedrukte litho’s van Otto Griebel (1895-1972), te zien in de projectie bij het concert. Griebel was een van de opmerkelijkste kunstenaars uit het Dresden van de jaren twintig en exponent van de Nieuwe Zakelijkheid en Dada, naast bekendere giganten van het groteske als Otto Dix en George Grosz. Griebels werken zijn eerst deels door nazi’s in beslag genomen als ‘entartete Kunst’ en vervolgens grotendeels in vlammen opgegaan tijdens het beruchte geallieerde bombardement dat in de nacht van 14 februari 1945 begon en Dresden totaal in de as legde. Schulhoff bezweek, beroofd van zijn vrijheid, in 1942 aan tuberculose en totale uitputting in een nazi-kamp te Wülzburg. In de inventaris van het Ruyneman-archief ontdekten we dat er in de jaren 1929-1931 zowaar correspondentie is geweest tussen Schulhoff en Ruyneman! We hopen de oogst – vier brieven, twee ansichtkaarten en een briefkaart – bijtijds uit het archief te plukken om de inhoud ervan op deze avond te kunnen presenteren.